Links
 Downloads
 AvanzaVikingen 
 Kom godt i gang!
 Faste analyser
 Biblioteket
 InvestorDebat
 Porteføljestyring 



 

 Procesmodel
 Aktiespareklub
 Om PointFigure.Dk
 Opskrifter
 TA-litteratur

Du er...
Gæst
IP=54.91.16.95
 Logon Logoff 

 Opret bruger
 Til forsiden

 
Overview Udrulning Initiering Planlægning Begreber

Initieringsfasen

Overordnet beskrivelse
Initieringsfasen er egentlig ikke en del af projektet, men den optræder oftest som den gnist, der sætter et projekt i gang efterfølgende.

Eksempler på igangsættende hændelser kan være
  • en kundehenvendelse direkte til virksomhedens udviklings- eller supportfunktion
  • et salg via egen salgsafdeling
  • et internt ønske om at forbedre nogle features i produktet
  • ændrede lovkrav
Sædvanligvis er den første beskrivelse eller specifikation temmelig vag, og det kan derfor være svært at få et godt overblik over opgavens omfang, ressourcebehov, tidsplan, omkostninger etc.
 
Det er denne udfordring, som planlægningsfasen råder bod på, og derfor må der indledende stilles krav til opgavens beskrivelse.
 
Input
Jo flere af nedenstående elementer, der optræder ifm. initieringen, jo bedre kvalitet kan man i sidste ende forvente af projektet.
  • Opgavebeskrivelse
  • Overordnet kravspecifikation
  • Ønske om leveranceterminer
  • Krav til ressourcernes færdigheder og kompetencer
Aktiviteter/opgaver
Dette punkt har p.t. ingen beskrivelse eller relevans i denne fase.

Værktøjer
Dette punkt har p.t. ingen beskrivelse eller relevans i denne fase.

Output (delprodukter & leverancer)
  • Gennemarbejdet opgaveoplæg
  • Overordnet kravspecifikation
  • Aftaler om leveringsterminer
  • Forhåndsallokering af ressourcer
  • Kontrakt el.lign. med kunden
Personer og roller
Dette punkt har p.t. ingen beskrivelse eller relevans i denne fase.



Sidst ændret: 24-11-2007